آهنگ زیبای تو هم بسوز با صدای سعید شهروز هم اکنون در کانال تلگرام نوای لر



**********************


نهم شهریور روز یوزپلنگ ایرانی گرامی باد.

 

۲۲ سال پیش در چنین روزی یوزپلنگ ماده‌ای به همراه سه فرزندش برای نوشیدن آب، به نخلستان‌های اطراف بافق نزدیک شده و پس از محاصره افراد ناآگاه مورد آزار و اذیت آن‌ها قرار گرفت. یوزپلنگ مادر موفق به فرار شد و تا رسیدن ماموران محیط زیست، متاسفانه یکی از توله‌ها از بین رفت. شدت ضربات وارده باعث مرگ یکی از دیگر از توله‌ها حین رساندن‌شان به سرپناهی جهت مداوا شد. توله سوم در یزد مداوا شد و به تهران منتقل شد. یوزپلنگ مادر نیز در حال جستجو برای فرزندانش، چند روزی در اطراف محل حادثه دیده شد.


توله یوزپلنگ منتقل شده به تهران، ماریتا نام گرفت و تا دی ماه سال ۸۲ در پارک پردیسان تهران باقی ماند و در همانجا پس از نه سال مرد. هر چند دو توله جان باختند و ماریتا نجات یافت اما ماریتا بازمانده‌ای بود که به دلیل تنهایی و نبود جفت، هرگز نتوانست کمکی به رفع انقراض یوزپلنگ‌ها کند.


یوزپلنگ ایرانی یکی از در معرض خطرترین حیوانات جهان می‌باشد. بر اساس آمارهای ارائه‌شده، امروزه در حدود ۷۰ تا ۱۲۰ قلاده یوزپلنگ آسیایی (ایرانی) در بیش از ۱۰ زیستگاه در مناطق مختلف کشور زندگی می‌کند که بیشتر به بیابانهای دشت کویر در نیمه شرقی کشور مانند پناهگاه حیات وحش میاندشت محدود می‌شود.


نهم شهریور، روز ملی یوزپلنگ ایرانی، یادآور سابقه درخشان، همت بلند و مسئولیت سنگین ما ایرانیان است.


نهم شهریور به یادمان می آورد که ایران تنها کشور قاره کهن است که توانسته نسل یوزپلنگ آسیایی را زنده نگه دارد. نهم شهریور یادآور عهدیست که برای حفاظت از آخرین بازمانده های این گونه ارزشمند با یکدیگر بستیم. نهم شهریور به ما یادآوری می کند که برای حفظ این میراث طبیعی چه مسئولیت سنگینی در قبال خالق هستی و در قبال جهانیان داریم. نهم شهریور وعده ما برای دست به دست هم دادن، هم قسم شدن و یکی شدن برای حفاظت از نسل یوزپلنگ است.


با حیوانات مهربان باشیم


عکس و بخشی از نوشته از انجمن یوزپلنگ ایرانی